Ο ΑΓΩΓΟΣ TAP ΤΟΥ ΤΣΙΠΡΑ ΘΑ ΜΑΣ ΑΦΗΣΕΙ ΧΩΡΙΣ ΑΕΡΙΟ;
΄Αρθρο Γερμανο-Αμερικανού Οικονομολόγου
Μετάφραση Μιχαήλ Στυλιανού
Ο αγωγός αερίου ΤΑΡ που θεμελίωσε με πανηγυρισμούς ο Α. Τσίπρας στις 17 Μαΐου είναι τριπλάσιου κόστους, μικρότερης δυναμικότητος από τον «Ποσειδώνα», (που είχε συνυπογράψει τον Φεβρουάριο με τους Ρώσους), δεν θα αποδίδει φόρους και δεν πρόκειται να φέρει αέριο στην Ελλάδα και στην Ιταλία -γράφει ο Φρέντερικ Γουίλιαμ Ενγκνταλ, σε άρθρο του στην έγκυρη αμερικανική ιστοσελίδα New Eastern Outlook.
Επικαλούμενος γερμανικά μέσα ενημέρωσης, αναφέρει ότι η Ουάσιγκτων επίεσε την ΕΕ να καταβάλει την δόση των 10,3 δις ευρώ «βοήθειας», για να αποτρέψει την Ελλάδα να πλησιάσει τη Μόσχα, με το ρωσικό πρόγραμμα του αγωγού Ποσειδών.
Το άρθρο φέρει τον τίτλο: « Η Ανόητη Ελλάδα, Συντάσσεται τώρα στον Πόλεμο Αερίου του ΝΑΤΟ».
Ο Ενγκντάλ είναι Γερμανο-Αμερικανός οικονομολόγος και δημοσιογράφος, οι έρευνες του οποίου απολαμβάνουν ευρείας εκτίμησης και τροφοδοτούν την αρθρογραφία του Πωλ Γκραιγκ Ρόμπερτς και άλλων σχολιαστών διεθνούς εμβέλειας.
Για την τελετή της έναρξης των εργασιών γράφει ότι ο Τσίπρας (τον οποίο αποκαλεί αρχι-τυχοδιώκτη) εκθείασε στα ΜΜΕ το έργο του 1,5 δις «ως ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα επενδύσεων που εφαρμόστηκε ποτέ στην Ελλάδα».
Σημειώνει ότι στη τελετή ήσαν περιέργως παρόντες, εκτός των γραφειοκρατών των Βρυξελλών και το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών, που δεν έχει αρμοδιότητα στις εσωτερικές ενεργειακές συμφωνίες της ΕΕ. Και εξηγεί ότι η Ουάσιγκτων αναμιγνύεται στην ενεργειακή στρατηγική της ΕΕ, προσπαθώντας να σαμποτάρει την ρωσική Γκάζπρομ σε κάθε ευκαιρία. «Κατ’ ουσίαν ο «πόλεμος αερίου» της ΕΕ είναι η προσπάθεια της Ουάσιγκτων, μέσω αμερικανικών και νατοϊκών πιέσεων και εμμέσως μέσω «φίλων» στην Κομισιόν, να σαμποτάρουν τις ρωσικές εξαγωγές στις αγορές της Ευρώπης.»
Λόγω της εγκατάλειψης της πυρηνικής ενέργειας από τη Γερμανία και της αντικατάστασης του άνθρακα και άλλων καυσίμων σε άλλες χώρες, οι ανάγκες σε αέριο και οι εισαγωγές στην ΕΕ θα αυξηθούν από το 45% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας σήμερα στο 65% έως το 2020.
Τον περασμένο Φεβρουάριο ο ίδιος Α. Τσίπρας συμμετείχε σε μιαν άλλη τελετή υπογραφής. Στις 24/2 υπέγραψε «Μνημόνιο» (!) για την κατασκευή του αγωγού αερίου «Ποσειδών» μεταξύ Ελλάδος και Ιταλίας, που θα καθιστούσε δυνατή τη δημιουργία ενός νοτίου διαύλου για τον εφοδιασμό της Ευρώπης με ρωσικό αέριο. Η συμφωνία υπεγράφη από τους γεν. διευθυντές Αλεξέϊ Μίλλερ της Γκαζπρόμ, Μαρκ Μπεναγιούν της ιταλικής Έντισον και Θεοδ. Κιτσάκο της ΔΕΠΑ.
Ο αγωγός Ποσειδών προοριζόταν ως εναλλακτική λύση εφοδιασμού των νοτίων χωρών της ΕΕ, αφού, υπό την πίεση της Ουάσιγκτων, η Κομισιόν είχε αναγκάσει τη Βουλγαρία τον Δεκέμβριο του 2014 να εγκαταλείψει το πρόγραμμα του αγωγού Νότιο Ρεύμα ( South Stream), απείρως φθηνότερου κόστους από τον ΤΑΡ-Ταναρ που εγκαινίασε τώρα ο Α. Τσίπρας.
Ο ΤΑΠ αποτελεί τμήμα ενός πολύ μακρύτερου και δαπανηρότερου αγωγού, που θα συνδέει τις πηγές αερίου του Σαχ Ντενίζ 2 στο Αζερμπαϊτζάν με τις αγορές της ΕΕ, μέσω Ελλάδος και Αλβανίας. Θα έχει μήκος 878 χιλιομέτρων –550 στη Β. Ελλάδα, 215 στην Αλβανία, 105 διά της Αδριατικής και 8 στην Ιταλία.
«Η δέσμια με χρέη και οικονομικά καταπιεσμένη ελληνική κυβέρνηση εξαναγκάσθηκε να εκχωρήσει στις εταιρείες του ΤΑΡ φορολογική απαλλαγή για 25 χρόνια», σημειώνει ο ΄Ενγκνταλ.
Ο ΤΑΡ θα φέρει το αζερικό αέριο από ένα πολύ μακρύτερο αγωγό 1850 χιλιομέτρων μέσω Ανατολίας, που υποτίθεται πως θα μεταφέρει 16 δις κυβικά αερίου ετησίως, από το πεδίο εκμετάλλευσης της ΒΡ στο Σαχ Ντενίζ στην Κασπία, με προβλεπόμενο κόστος 10 δις δολαρίων. Θα διασχίζει τα σύνορα Γεωργίας-Τουρκίας και Τουρκίας –Ελλάδος, όπου θα ενώνεται με τον ΤΑΡ.
Ο Αγωγός Νότιο Ρεύμα θα μετέφερε 63 δις κυβικά ρωσικού αερίου ετησίως, δια της Μαύρης Θαλάσσης, Βουλγαρίας, Σερβίας, Ουγγαρίας και Σλοβενίας στην Ιταλία, με κόστος κατασκευής15,5 δις δολαρίων. Και ο αμερικανικής στήριξης ΤΑΡ-Νότιος Διάδρομος Αερίου, με κόστος κατασκευής 45 δις δολαρίων, θα φέρνει μόνο 10 δις κυβικά, και αυτό είναι αμφίβολο, αναφέρει ο ΄Ενγκνταλ.
Τόσο ο αρχικός ρωσικός αγωγός «Νότιο Ρεύμα», που σαμποτάρισε η Ουάσιγκτων, όσο και το εναλλακτικό πρόγραμμα «Τουρκικό Ρεύμα», που καταρρίφθηκε με το ρωσικό αεροπλάνο, θα στοίχιζαν γύρω στο 15,5 δις δολάρια, το ένα τρίτο από το τεράστιο ποσό των 45 δις της επιβληθείσας λύσης. «Για τους στρατηγικούς εγκεφάλους του οικονομικού πολέμου στην Ουάσιγκτων, με την νέο-συντηρητική Βικτώρια Νούλαντ στο Σταίητ Ντηπάρτμεντ, δεν έχει σημασία το κόστος -εφ’ όσον θα το πληρώσουν οι χώρες της ΕΕ», σημειώνει ο αρθρογράφος.
Μετά τη συμφωνία του Φεβρουαρίου, για τον αγωγό Ποσειδών, μέσω Βουλγαρίας, η Ουάσιγκτων έσπευσε στον νέο γύρο του πολέμου του αερίου, αναφέρει ο Ενγκντάλ. « Στα πολιτικά παρασκήνια της ΕΕ, εκεί που κλείνονται όλες οι συμφωνίες, η Ουάσιγκτων άσκησε μεγάλη πίεση …και στις 25 Μαΐου η Γερμανία και άλλες κυβερνήσεις της ΕΕ ανακοίνωσαν την απόφασή τους να δώσουν στην Ελλάδα μια νέα δόση βοήθειας 10,3 δις. Η Ουάσιγκτων έσπρωξε την ΕΕ να προχωρήσει στη βοήθεια για να συγκρατήσει την Ελλάδα από του να πλησιάσει τη Μόσχα, με το ρωσικό πρόγραμμα αερίου Ποσειδών, σύμφωνα με πληροφορίες των γερμανικών μέσων ενημέρωσης.»
Την επομένη της υπογραφής της συμφωνίας ΤΑΡ που υπεστήριζαν οι Αμερικανοί, ο Α. Τσίπρας ανακοίνωσε πως παγώνουν οι συνομιλίες για το πρόγραμμα «Ποσειδών» με τους Ρώσους. Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Τζων Κέρυ, σε συγχαρητήριο τηλεγράφημα στον Τσίπρα, χαρακτήριζε τον ΤΑΡ «υπόδειγμα έργου υποδομής, που ενισχύει την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια». Εννοούσε την ασφάλεια από το ρωσικό αέριο…
«Το μόνο πρόβλημα είναι ότι το αέριο από τις υπεράκτιες πηγές του Αζερμπαϊτζάν απουσιάζει!», υποστηρίζει ο Φρέντερικ Γουίλιαμ Ενγκντάλ. «Μεγάλες ελλείψεις υπεράκτιων πηγών αερίου του Αζερμπαϊτζάν, αναγκάζουν την κυβέρνηση της χώρας και την κρατική εταιρεία αερίου SOCAR να αναζητούν πιθανές εισαγωγές αερίου από …τη ρωσική Γκαζπρόμ. Η κύρια πηγή αερίου για εξαγωγή του Αζερμπαϊτζάν, το γιγάντιο υπεράκτιο πεδίο του Σαχ Ντενίζ 2, εκμετάλλευσης ΒΡ, είναι ήδη δεσμευμένο με συμβόλαια εφοδιασμού της Γεωργίας και της Τουρκίας. Η ΒΡ δηλώνει ότι η παραγωγή θα είναι στάσιμη για αρκετά χρόνια. Δεν έχει αέριο για Ελλάδα και Ιταλία.»
Μιχαήλ Στυλιανού284 Posts
Δημοσιογράφος από τό 1953, με τριεθνή επαγγελματική διαδρομή και σε επιτελικές θέσεις. Μεταξύ των οποίων Δ/ντής της ελληνικής εκπομπής της γαλλικής κρατικής ραδιοφωνίας κατά τη διάρκεια της χούντας, Σύμβουλος Τύπου της Ελληνικής Πρεσβείας στο Παρίσι και Γεν. Δ/ντής του ΑΠΕ.
0 Comments